20.04.2020

The last stop of Train Zero

[The last stop of Train Zero] In the period 1987-1994 in the Soviet Union were built 12 missile trains BZHRK — railway combat missile systems — which included 36 launchers for intercontinental ballistic missiles RT-23 «Molodets» (SS-24 in NATO classification). In 1993 START-2 treaty between Russia and the United States ordered Russia to remove all missiles of this class, abandon missile trains and destroy launch cars — and although Russia withdrew from this agreement in 2002, all mobile launchers were disposed of between 2003 and 2007. In memory of this period of history we have not only an exhibition launcher in the Railway Equipment Museum in St. Petersburg (another one was in the Technical Museum in Togliatti, but now the car stands there empty — and nobody knows where is the missile), but also a huge hangar, where the disposal took place, — and these pictures are from this hangar. Before the BZHRK launch cars started to be dismantled in this shop, they were also undergoing maintenance there — this is the reason of such height.

В период с 1987 по 1994 годы в Советском Союзе было построено 12 ракетных поездов БЖРК — боевых железнодорожных ракетных комплексов, — в состав которых входило 36 пусковых установок для межконтинентальных баллистических ракет РТ-23 «Молодец». Договор СНВ-2 от 1993 года между Россией и США предписывал России снять с вооружения все ракеты этого класса, отказаться от ракетных поездов и уничтожить пусковые вагоны, — и хотя Россия в 2002 году вышла из этого соглашения, всё же в промежуток с 2003 по 2007 годы все мобильные пусковые установки были утилизированы. На память об этом периоде истории сохранилась не только выставочная пусковая установка в музее железнодорожной техники в Петербурге (ещё одна была в техническом музее в Тольятти, но сейчас вагон там стоит пустой — и никто не знает, куда делась ракета), но также огромной высоты цех, в котором происходила утилизация, — именно из него эти снимки. До того, как в этом цехе начали разбирать пусковые вагоны БЖРК, там же они проходили техническое обслуживание, — этим обусловлена высота здания: для обслуживания транспортно-пусковой контейнер на платформе можно было поставить «в полный рост».

Автор: Lana Sator

Tags СССР

Lana Sator


Comments

No Comments Yet! You can be first to comment this post!